NU NGALALAKON
Runtuyan ka 1
Runtuyan ka 1
Geura
bejakeun ka balarea nu nyangkaruk di tatar Sunda sangkan tatar Sunda nanjeur,
kudu pageuh dina nyekel wisit tali paranti nu meulit na iga-iga kujang, sangkan
aranjeun sakabeh nyaho, patok nanceb mere ciciren kahirupan nu ngocor ti Galuh
Pakuan, nyebar ka tatar Sunda yen urang Sunda sieup nyeuseup, saidek saigel,
sausum sajaman, sahate sahadatian. Runtuyan na rumangkak urang nyakseni jiwa
jeung raga kudu uluk salam salalamana, nyungkar sumbar mere cahya kahirupan,
ulah arek silih siku , silih sepak, ulah arek ulu-ala mun lain alaeun, ulah
unggah lamun lain hak udageun.
Datang
mangsa hirup dipipindingan kedok, dasar geus teu apal kana wiwaha, padahal dina
runtuyan ku urang Sunda, datang na pasemon beungeut marahmay , datang kana
impungan seja tandang mawa dada nu pinuh ku dangiang , dangiang na watek opat acining kahirupan, pancerna
dibarengan ku malaikat.
Alam
nanjeur pinuh ku gugupay, ngahiap-hiap sangkan aranjeun sakabeh ulah adigung
adiguna, asa aing uyah kidul. Amparan meber ka kaler, ana dibuka loba biwir nu
dalower, antara luhur jeung handap aya rohangan anu kudu dieusian, apal ayana,
aya nu ngariksa, ngapit tur nuyun ngaluluntur qolbu, seja mideuheus ka nu mere
nyawa ka sakabeh nu gumelar di alam padang, paragi nyebar pepelakan sangkan
ngahasilkeun bende kabuyutan. Ambeh waruga guru teu ngelas jeung teu
ngabeda-bedakeun mana cacah mana menak na harti tetep tumetep silih ajenan,
ngudag adil paramarta, among atma ngajiwa Ki Sunda tiis lir disimbutan ciibun.
Runtuyan ka 2
Heug
geura harudang nyanding dina wawangian sangkan ieu buana kapayungan dipayungan
ku katengtreman, rahayat ma’mur rea ketan rea keton towong ti rampog jauheun ti
sirik pidik jail kaniaya ka pada sasama, pakemna hate arandika eusi ku teu
weleh ngadeukeutan ka nu nyiptakeunana.
Ari
upeti taya lian nganteurkeun marahmayna beungeut dipasieup ku omongan anu
jauh-jauh kana pangarahan, lain harta lain duit ari upeti teh. Cai ngocor ti
tonggoh ka lebak hartina nu keur nyekel kalunggguhan kudu nyimbeuhan ka rahayatna,
poma lain sabalikna, rancage ngolah rasa da jalma mah sarua, bane wae malah
mandar dipikacinta ku ra’yatna.
Ulah
rek ngagunasika kana tutuwuhan anggursi ku basa pamali miara sakabeh tutuwuhan,
anu disuprih alam kaGaluhan, alam Parahyangan, alam kaSundaan teu ruksak ku
alatan urang sakabeh.
Ti
Kawali indit nyuprih diri, ngudag wewengkon ka beh Bojong, ieu taya lian
nalikeun urat-urat uga, nyusul tepus kabagjaan pikeun karajaan, anteng melong
bari sila makprak, leungeun sumeja tumarima ka nu ngusikkeun jeung malikkeun,
nu dipalar rundayan sakabeh murbayaksa pikeun ka harepna dina ngeusian ieu
nagari, geura wewegkeun lima tangtungan saperti datangna katumbiri ti sumur
pancawarna, ngan aya nu dipikahariwang ku kula, ana ditanya urang Sunda teh
saha? Urang Sunda teh mana ? Dijarawab ku biwir nu rarombeng, pasti moal katimu
jeung jati diri wawangian, da teu kahontal teu kausap, bongan arandika teu
ngaji jeung teu diaraji tutungkusan karuhun, paku kaGaluhan panca di buana.
Inggis jeung risi kula bisi kaalaman ku rundayan kula nu teu anceg teu
ngawatek”Pakena Gawe Rahayu Pakeun Heubeul Jaya di Buana” bari paur nangtung
ngajunggiring pangadilan lir raksasa, tapi kaadilan euweuh . Nu pinasti
rasa-rasa batin manusa katideresa, naha hade ngolah nagari kitu?
Ceurik
sumegruk samemeh lunta tina sila mangnyaahkeun, mangdeudeuhkeun, kinasih teu
tepi kana ati, ngan cangkang nu nyimbutan, beungeut nyanghareup ati mungkir,
atuh pamohalan urang Sunda nangtung reugeujeug pikeun ngolah nagari.
Geura
sing sauyunan silih jait bisa mihapekeun diri, nyurung-nyurung papak ragem
pikeun ngama’murkeun ieu tanah kaSundaan, ulah rek nyingkah bali geusan
ngajadi, sakumaha anu geus digelar, da urang teh dulur sadulur pet ku hinis.
Buktikeun tata titi duduga peryoga laer aisan, silih asah silih asih silih asuh
ka cai jadi saleuwi ka darat jadi salebak, babarengan satanggungan sasuhunan,
ana ngigelkeun lengkah seja ngisikan, geura urang Sunda pasti tandang mayungan
di alam anu engke ka hareupna.
Runtuyan ka 3 ( Hemeng ???)
Udageun
mangsa ngigelan jaman ngawangun buana sangkan ngarundaykeun kahirupan muru
sumebray dangiang kencana, sugan jeung sugan. Rundayan ngawatek wangina kusumah, ngahiab satatar
Sunda, bakal nyuprih nu ngalalana ka kulonkeun.
Lawang
Gintung disarungsum lemah, pikeun ngajadikeun ciciren na wangsit : “lugia na mahayu atmaning rasa gandrung,
rumpaka wrea jinis lanang lan sakabeh wuri-wuri nyindem alang kapimalang, watu
ajeg cakra brata, nepus puseur bumi rumeunjeug kadaton”.
Rampak
ragem ngalelemah, mupakat ngaguar batu ngadegkeun lembur pilemburan, sangkan bisa
mere ajen mibanda hiji nagara, tapi teu lila tina bingbilangan waktu jeung
taun, aya bencana urugna taneuh.
Munjung
karahayuan muntang darajat kamulyaan, sawer rasa disimbeuhan amis budi, panenjo
nungtun tali wali sukma rasa, kalis ti kitu bakal muncul nu ngaropea Sunda
Dwipayana nu rumanggeum astakalih keuna kana waris jeung hakna, budak nu
seukeut panenjo, balabah ka cacah, ngurung buana pikeun kahirupan jasad nu
kumelendang.
Na
lamping jeung lengkob Sipatahunan nyutat kedaling rasa pirasa, ngaguruh na
pantun ladrang, ngajirim minuhan aweuhan pikeun dipesek ku rundayan sakabeh.
Cilengkrang ngangkang ngadeupaan tali aji-aji nu dipalar nyambuang seungit silih
wangi, mere pamor ka Sundaan digeberan ku hanjuang sataman.
Cukang
Cisarua nungtun lengkah, jog anjog ka Gunung Batu, nafas jero sarua jeung
jerona kaheman ka lemah cai, gening rek datang semah, pinuh pepelakan, ana
panen dibawa ka nagrina, urang pituin molohok diranjah jatining hirupna, jati
kasilih ku junti. Bongan arandika sakabeh hirup geus teu adu manis na basa
jeung budayana, padahal urang sakabeh leumpang na kendang cianjuran, poma ulah
digoongan ku igel topeng, ahirna hirup patojai’ah.
Bakal
deui panggih nu hirup na jamanna, nu nabeuh-nabeuh nu ngampar-ngampar nu
seubeuh-seubeuh nu lapar-lapar, nu diudag ngan dunya wungkul bari jeung teu
enggeuh ti mana wiwitanana asal buncireung beuteung ngagedean. Ku naon teu
arera ana diuk na amparan mendong anu bodas, geura tungkul sangkan hirup teu
sisidueun, pongpetna hate karasukan buta durujana.
Runtuyan ka 4
Naratas
qolbu ka sakabeh manusa nu sajajar rampak na hirup kumelendang di alam
pawayangan. Harti nukil hate bisa mawa awak na hirupna ngawarnaan pikeun
rumeunjeugna tina olah rempug jukung, nu diseja sangkan jalma asup tingkatan
kelas wajib, dina harti ayana dipikaresep tur dipikaajrih , na suwungna
ditatanyakeun.
Beurat
mawa awak ! Komo lamun ngaku satingkat ti cacah, padahal nu ngabedakeun
tindak-tanduk dina ngambah kahirupan anu teu weleh miboga sifat landung
kandungan laer aisan. Poma ulah arek ngagul-ngagul turunan da nu dipalar mah
lain kitu sarua jalma mah wedalan ti Nabi Adam. Jadi urang teh turunan Nabi,
nyatana Nabi Adam. Hade ngagulkeun turunan lamun dina rengkak paripolahna pinuh
ku jatining hirup jeung huripna, masagi dina sapopoena, tur tuyun turunan nu
sejen, sangkan bisa sarua satata nyata, waluya dina ngeusian ieu nagara,
dipahing rundayan-rundayan nu aya di tatar Pasundan ngarasa ieu aing
pangpunjulna. Padahal leumpangna rundayan teh jang ngeusian alam Pasundan ku
anu ahirna sabeungkeutan.
Meunang
boga ciri masing-masing unggal rundayan oge, memang eta diolah kudu kitu,
sangkan bisa ngeusian kahirupan, ngahijikeun ciri masing-masing, budaya
masing-masing pikeun jadi sabeungkeutan. Mawa wawangi pikeun diambeuan ku
saalam jagat raya. Sabab papagon dina unggal rudayan, lamun ditarik dina nafas
Galuh surti, aya ucap nu kudu dipake dina saban- saban kahirupan, taya lian kudu BENER. Ari Bener lain ceuk sorangan
tapi kudu ceuk dulur baraya sakabeh. Naha atuh kudu rame bari jeung parasea???
Sakapeng hemeng naon udageunana ??? Nu aya pinasti para rundayan teu ngahiji,
atuh iraha wedalan rundayan Sunda anu jadi papayung nagari ??? Geura sok
talafakuran, sidem amarah nu bututna, kaluarkeun sing ngajaul nafsu nu alusna,
sangkan alam Parahiyangan katojo ku balarea.
Saung
lisung nungtun na lumaku, sorana mawa katresna sangkan nyaah ka sakabeh
rundayan, na lengkah dikurung ku nyiru tempat napian, mangka bakal katempo mana
serah mana beas. Ana leumpang tipeuting dioboran ku obor nyamu, leumpang
tandang da mawa hate anu caang bari nyoren kaneron nu tara ditutup salawasna
muka, dihihidan ku kulit upih, rancatan tina haur, lulub meulit panyangkeh
babawaan.
Runtuyan ka 5 ( Ningali ka hareup)
Lulugu runtuyan para sepuh mere alur
pikeun hirup ka hareup sangkan miang ti pamidangan na nete lengkah
ngajeungkalan, ngahontal karaharjaan,
ulah rek nyimpang tina papagon da ari hirup teu weleh dipager ku asmaning
kalayan tamada ka AnjeunNa, mileuleuheung waris tur hakna bari jeung teu weleh
urang angger kudu ngaca ka alam anu geus kalengkahan.
Kalentong ngadalian jeung mere jejer
pikeun tandang, ngaraut kahirupan nyaliksik surti ti mana cai ngocorna.
Muntang ka papayung Agung nyantelkeun ati
ka Ilaihi Robbi, sangkan na lengkah teu papisah jeung kalangkang dirina, payus
na renghap nu teu weleh jumerit ngagentraan asmaning pinunjul Alloh Robbul
Izzati, ulah poho na rek ngalengkah mimitian ku ngucap
“Bismillahirrohmanirrohim”, dibarengan lengkahkeun suku nu katuhu pikeun
ngeuyeuk ieu alam nu geus diwariskeun ku Alloh ajang umatna ngarah ma’mur
raharja, kacangking dina ngaleugitkeun kawaluratan nyingkahan kakufuran.
Nyatana urang boga alam anu endah, dipaseuk ku gunung-gunung nu parentul, amparan
laut nu lega, talina walungan anu arula-arileu.
Rancage dina gawe, lalaki jeung awewe taya
bedana ngaguar anu nyampak di alam maya pada, ngetrukkeun kabisa sewang-sewangan
malah mandar, hususna alam parahyangan umumna ngalegaan nu kawegngku Bhinneka
Tunggal Ika, jadi hiji nagara nu nangtung rumeujeug, nu kuat ku kama’muranana,
nu aya na jejer pertiwi, eta sakabeh pikeun hirup ra’yatna.
Ngaheuyeuk dayeuh ngolah nagara moal
rumahuh da sakabehna nyaho kana ugeran masing-masing, taliti tur ati-ati
ngabedah ieu kandaga sangkan layar meber, ngajauhan babasan maung sarungkun.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar